Trädgårdsfix

Publicerad 2016-04-30 21:56:09 i Allmänt,

Hej hej bloggen! Har jag någon läsare kvar? Tveksamt. 

Njuter av välförtjänt helg efter en minst sagt slitig vecka. Har inga visningar imorgon heller så det är extra skönt.
Idag har vi jobbat i trädgården, det har ju mest bara varit en matta av mossa där hittills. Just mossan håller jag på att attackera med hjälp av Algomin, ett slags gödsel gjort på alger som både kväver mossan och hjälper gräset att växa fram igen. Det var några veckor sen jag strödde ut det och nu börjar mossan se ganska död ut.  Så nu avvaktar jag bara att gräsfröna som jag stödsått med tar sig, men de verkar inte stressade precis. 

Iallafall, vi styrde vår kosa till Plantagen imorse och shoppade loss. Vårt mål var framför allt att skapa en härligt väldoftande trädgård, där man kommer in i olika "doftrum" allt eftersom man går  runt i trädgården. Ner i vagnen åkte därför doftpion, en lavendel som luktar otroligt gott och mycket redan nu trots att den inte blommar än, en äkta kaprifol som ska få klättra på äppelträdet, och en schersminbuske.
Än så länge ser dom inte så mycket ut för världen:
Man jag hoppas såklart att lite sol och värme ska göra dem gott, så att vi får lite blommor redan i sommar.

Dessutom ville vi ha lite ätbart. Smultron verkar det finnas gott om här redan om man ska tro bladen som kommit upp, så vi fyllde på med blåbärsbuskar (två olika sorter eftersom jag läst att korspollinering ger mer bär):
Och lite rabarber såklart:

Vi köpte också pallkragar:
I den lägre delen satte vi jordgubbsplantor och nån slags salladslök, i den djupare delen har vi sått morötter, gulrötter, och sockerärter som ska växa mot spaljén. På andra sidan pallkragen, direkt i marken, planterade vi luktärt som också ska få växa mot spaljén så blir den fin från två håll, och lär även lukta riktigt gott.
Vi ska nog köpa några pallkragar till, det finns ju faktiskt gott om plats över. Min potatis behöver bo någonstans också nämligen.

Såhär ser det ut just nu. Kom nu våren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann

Hej och välkommen till Storkgatan 4! Här bloggar jag, som är 27 år, om livet med vår lilla Esther som föddes den 19 mars 2014. Den här bloggen handlar om saker som vi hittar på, vardagsbetraktelser, inredning, och träning (för närvarande jobbet med att komma i form igen efter graviditeten). En och annan katt kan säkert slinka med också.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela