In da house

Publicerad 2016-02-16 22:41:43 i Allmänt,

Här har det återigen vart tomt men jag skyller på allmänt livskaos -flytt, inskolning på nya dagiset, vabbande, mycket att göra på jobbet... Senaste tiden har mest handlat om att överleva känns det som. Men nu är vi på plats i vårt hus och jag har sålt det mesta så nu är det lite lugnare rent allmänt. Esther är dock sjuk igen så vabbandet är fortfarande ett faktum. 

Men för att återgå till huset så känns det så jeffla gött att ha flyttat in även om det råder kaos just nu. Äntligen har vi nåt eget igen, det är ju trots allt nästan ett år sedan vi sålde lägenheten. Så skönt att veta att nu ska vi bo här länge och göra oss hemmastadda. Skaffa möbler som passar till exempel. 
Nu har vi bott här i ca tre dagar och jag har redan fått plocka fram min händiga sida. Jag har till exempel fått visa mina kunskaper inom rörmokeri när jag upptäckte en läckande koppling under ett handfat. Och innan idag när jag packade upp en låda hittade jag en burk med 5-56 så då passade jag på att smörja ett gäng gnisslande dörrar. En positiv bieffekt till detta visade sig vara att det nu luktar Jenga i huset (de gamla tuggummina ni vet).

En sak med husägandet som jag inte känner att jag nailat ännu är detta med fågelmatningen. Jag köpte talgbollar och hängde upp i äppelträdet i hopp om att det skulle skutta runt lite småfåglar i trädgården som Esther och jag skulle titta på från fönstret. Det kom förvisso några sådana, men även ett stort gäng skator och kråkor och åt upp hela bollarna i ett nafs. Vad gör man åt det?

En sak som jag däremot verkligen blivit expert på de få dagarna vi bott här är att elda. Jag eldar så att helvetet ligger i lä. Jag har läst på ordentligt om hur man bäst eldar i braskasett och det funkar verkligen bra. Det sprutar varmluft i hela huset, och morgonen efter när man kommer ner är murstocken fortfarande alldeles varm. 
Ja, jag pratar så gott om min brasa att jag idag överhörde min kollega i telefonen i färd med att boka in ett konsultationsmöte med en braskasettsförsäljare.

Ja, annars har jag mest ägnat mig åt att sätta möbeltassar på allt jag ser. Är livrädd att någon oaktsam person ska släpa en stol över golvet och repa min vackra, nyslipade parkett.
På tal om parkett. Om man följer mig på instagram är man nog vansinnigt trött på att se bilder på mina golv, men. Såhär såg det ut innan:
Och här ser man resultatet av slipning och oljning:
Dvs ett varmt, mjukt och levande golv istället för ett hårt, högblankt och gult golv. Så värt.
Och övervåningen före:
Och efter slip, vit lut och vit olja:

Ja, det var lite från mig. Nu kallar sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ann

Hej och välkommen till Storkgatan 4! Här bloggar jag, som är 27 år, om livet med vår lilla Esther som föddes den 19 mars 2014. Den här bloggen handlar om saker som vi hittar på, vardagsbetraktelser, inredning, och träning (för närvarande jobbet med att komma i form igen efter graviditeten). En och annan katt kan säkert slinka med också.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela